Help! We hebben leads ontvangen! Wat nu?

U heeft leads ontvangen en wilt er nu voor zorgen dat dit nieuwe klanten worden. Waar moet u beginnen om dit te realiseren? Stap voor stap nemen we u mee in dit proces zodat u een zo hoog mogelijke conversie kan realiseren.

1. Kwalificeer de kwaliteit van de leads
De opvolging van uw leads begint altijd met het in kaart brengen van wat voor leads u nu handen heeft. Via welke kanalen zijn de leads verzamelt? Binnen welke context hebben de leads hun gegevens achter gelaten en wat was hier de boodschap? Daarnaast zullen er altijd leads zijn die klaar zijn om een aankoop te doen terwijl er ook een groep is die zich nog in de oriënterende fase bevindt voor de daadwerkelijke aankoop. Om de situatie in kaart te brengen kunt u gebruik maken van “lead scores”. De score geeft een indicatie voor hoe groot de kans is dat de lead overgaat tot een aankoop of een andere gewenste actie. Afhankelijk van de score kunt u uw acties bepalen.

2. Geef de hoogste prioriteit aan de leads met de grootste koop-intentie.
U heeft nu inzicht in de kwaliteit van de leads die u voor handen heeft. Nu is het zaak om de focus te leggen op de 25% van de leads die de grootste kans hebben om een aankoop te doen. De 25% met de kleinste kans voor een aankoop dienen ook uw aandacht te krijgen maar zij zijn zeker niet de grootste prioriteit. Voor de overige 50% die in het midden valt dient een plan gemaakt te worden om een dusdanige interesse op te wekken zodat hun lead score stijgt, om zo ook hier een klant van te maken.

3. Zorg voor een correcte opvolging
Het is belangrijk dat u de lead benadert wanneer de behoefte voor uw dienst of service aanwezig is. In veel gevallen is dit zo snel mogelijk. Een snelle opvolging (binnen het uur) verhoogt de kans op conversie tot wel 500%!

4. Een lead converteert niet direct… What to do?
Een droomscenario is natuurlijk dat iedere lead direct converteert, maar helaas pakt dit in de praktijk vaak niet zo uit. Als zo’n lead nog steeds in uw database blijft staan is het raadzaam om deze te benaderen met informatie of een boodschap die naadloos aansluit op het profiel van de klant. Denk hierbij aan een blog of video die echt waardevol is voor deze persoon.

5. Analyseer en optimaliseer.
Het verzamelen en opvolgen van de leads is een doorlopend proces. Het analyseren van de resultaten zal u inzicht geven in waar een bepaalt type lead het best op reageert. Met deze learnings kunt u ervoor zorgen dat u nog meer rendement haalt uit uw lead generatie en de opvolging hiervan.